zondag 8 maart 2009

Rozenoordbrug (1)

Op dit elektriciteitsgebouwtje staan de pieces van AZHQ en FROMA. Beiden ken ik uit de Bijlmer. Het gebouwtje staat op de oostelijke oever van de Amstel.
Twee al wat oudere heren kwamen op me af toen ik onder de ringweg net naast de Amstel graffiti aan het fotograferen was.
Ze vroegen me waarom ik dit deed. En wat er zo interessant aan was? En waarom doen ze dat? Ik gaf de vraag terug en vroeg aan een van hen, de meest praatgrage: Wat denkt u zelf? Tja, wat zou het zijn? Hij kwam er niet goed uit. Ik wees ze op de zwart-wit pieces van JAKE en TIENUS.
Dat zijn jongens die het al jaren doen. Ze noemen zichzelf schrijvers. Vaak zijn het kunstenaars (al dan niet erkend door buitenstaanders). Maar ze krijgen wel respect van andere, serieuze schrijvers. Bovendien is de plek erg belangrijk, want de pieces moeten natuurlijk wel gezien worden. En wel door zoveel mogelijk mensen. Dat kan hier onder een viaduct maar het kan ook op een treinstel of een gebouw. Hoe gevaarlijker de plek hoe groter het prestige.
En voor mij is het ook een kwestie van spotten. Ik wees ze op de witte houten hamer die op de betonnen pilaar stond. Dat is er een van KAASSCHAAF, zei ik, dat vermoed ik tenminste. En ik vertelde wat ik een paar weken geleden van hem had gespot aan de Wibautstraat. Ook liet ik het woord street-art vallen, maar toen had ik de stencils nog niet gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten