zaterdag 24 januari 2009

Hoekige stad

Deze had ik al eens eerder gezien maar niet gefotografeerd. Precies op de hoek van de bloemenmarkt en de Vijzelstraat.

De hoek van Weteringschans is nog steeds solidair met de Griekse revolte van een paar weken geleden (een dode). GLOBAL WARMING voegt er nog een ander element aan toe. En dan het gezicht dat er doorheen schemert (Van Gogh?). Hier is over nagedacht. Het rode hartje (het cliché bij uitstek) van LOVE valt samen met de V van VANDALISM. Mooie vorm. Ik twijfel aan de paradox van z'n boodschap: sinds wanneer is vandalisme vormgevoelig?

SMELL THE BOUQUET. Krachtig in z'n eenvoud.Hier dus (VANDALISME, peet). Anne Frank staat er ook nog steeds.

Ik ben hier een paar keer langs gereden. Steeds vroeg ik me af wat Laser hiermee bedoelde. Even googlen dus. Kali schijnt het laatste en laagste stadium van de mens te zijn in de ontwikkeling van de mensheid. Sinds wanneer is Laser hindoeïst? Een moralist was hij altijd al.

Daar zag ik ook een piece van Bubba. Op een afstand van zeg 20 of 30 meter. Het gebouw dat er stond is inmiddels weg.

Daar was hier.

Op de hoek van Amsteldijk en Vrijheidslaan staat dit pand. Nog niet zo gek lang geleden zat hier de Febo maar de Febo is verhuisd naar het pand ernaast. Mijn aandacht werd getrokken door de zwarte schapen van Tele2 (een televisiespotje maakte ongeveer twee maanden later duidelijk wat er schuil ging achter het zwarte schaap: de zoveelste provider dus). Maar er was iets aan de hand met die schapen, kijk maar.

Op straat sprak een medewerkster van Febo me aan: 'Wat ik aan het fotograferen was?'. 'Alles wat me opvalt aan muren, huizen, bordjes, affiches. Noem maar op', antwoordde ik. 'O', zei ze. 'Waarom zijn die affiches overgeschilderd?', vroeg ik. 'Dat doet de politie', zei ze. 'Het is hier een grote bende. Dan komen er weer nieuwe plakkers en die halen de oude troep eraf'. Het gebouw is niet van de Febo zoals ik dacht maar van Vondel Vastgoed. Een voorzorgsmaatregel dus. De container die er schuin tegenover stond, was blijkbaar ook door de politie onder handen genomen.

Zwarte schapen, artistieke acties van de politie en Vondel Vastgoed. Dat belooft wat!

Rechts kun je nog net het bordje zien dat ongetwijfeld in opdracht van de politie of de bewaking van de Bijlmerbajes is opgehangen.

En terwijl ik dat aan het fotograferen was, viel mijn oog op dit bordje. Het bordje zit op de witte deur van de blauwe modelkeetwoning, erboven zie je nog net een stukje van de Bijlmerbajes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten