Twee voeten maar geen paar. Dat meende ik te zien maar het blijkt niet zo te zijn. Beide voeten zijn delen van hetzelfde lichaam is mij verzekerd. Het voetmodel wenst anoniem te blijven.
Het affiche sluit mooi aan bij wat ik afgelopen dinsdag schreef over de felgekleurde handafdrukken die ik op de bovenste verdieping van de parkeergarage van winkelcentrum Kraaiennest aantrof.
Dit is een tekening van een veelvoud aan voeten. Voeten als symbool voor de massa. De tekening roept op om ook te komen. De tekening is de wens van tekenaar. Dansen doet precies hetzelfde maar dan fysiek. Dansen is bewegen op dezelfde plek. Met een of meerdere partners. Herhaling is de essentie van de dans. Doel is vermeerdering (tot de plek vol is).
Ik heb net een documentaire op televisie gezien. Aan het woord was Robert Hughes die ervan uitgaat dat niet liefde voor de kunst hoogtij viert maar dat het domme geld het voor het zeggen heeft. Er wordt voor miljoenen dollars uitgegeven aan schilderijen die niet worden gekocht omdat men van die schilderijen houdt, maar omdat het bezit ervan status verleent aan de koper en vooral omdat de koper hoopt dat een goede belegging is.
Je zou ook van kunst kunnen houden omdat het iets onthult in sterk gecomprimeerde vorm. Het werk van Caren van Herwaarden is hier een voorbeeld van.
Affiche en tekening
typografie, stijl & vormgeving door Bert Jacobs en Jeffrey Croese
link: http://www.openatelierszuidoost.nl/index.html
Aquarellen van Caren van Herwaarden
Jacos Ring II, 2003
Mankind, 2009
link: http://www.arttrack.nl/carenvanherwaarden/
www.studiovandusseldorp.nl
Het Parool (14 mei 2009)
Oproer in Bijlmer na politieactie
Documentaire
Damien Hirst en de vloek van de Mona Lisa
(Het uur van de wolf, vrijdag 15 mei, 23.00 uur Nederland 2)
Dit is een tekening van een veelvoud aan voeten. Voeten als symbool voor de massa. De tekening roept op om ook te komen. De tekening is de wens van tekenaar. Dansen doet precies hetzelfde maar dan fysiek. Dansen is bewegen op dezelfde plek. Met een of meerdere partners. Herhaling is de essentie van de dans. Doel is vermeerdering (tot de plek vol is).
Afgelopen week zag ik iets dergelijks gebeuren. Tijdens een inval van de politie in de flat Kikkenstein is een viertal mannen naar beneden gesprongen.
Een ervan overleed niet veel later. Het gerucht verspreidde zich onwaarschijnlijk snel. Voor de ingang van de bewuste portiek verzamelden zich in de loop van de dag honderden mensen, vooral veel Afrikanen. Ze waren boos, ongerust, bang, woedend en stil omdat ze niet wisten wat er aan de hand was. Wie was er slachtoffer geworden? En waarom?
Het leek op wat zich op deze aquarel afspeelt. Ze vormden een halve kring om de ingang van de portiek en daar bleven ze uren staan: pratend, schreeuwend, huilend, zwijgend. Een ervan overleed niet veel later. Het gerucht verspreidde zich onwaarschijnlijk snel. Voor de ingang van de bewuste portiek verzamelden zich in de loop van de dag honderden mensen, vooral veel Afrikanen. Ze waren boos, ongerust, bang, woedend en stil omdat ze niet wisten wat er aan de hand was. Wie was er slachtoffer geworden? En waarom?
Ik heb net een documentaire op televisie gezien. Aan het woord was Robert Hughes die ervan uitgaat dat niet liefde voor de kunst hoogtij viert maar dat het domme geld het voor het zeggen heeft. Er wordt voor miljoenen dollars uitgegeven aan schilderijen die niet worden gekocht omdat men van die schilderijen houdt, maar omdat het bezit ervan status verleent aan de koper en vooral omdat de koper hoopt dat een goede belegging is.
Je zou ook van kunst kunnen houden omdat het iets onthult in sterk gecomprimeerde vorm. Het werk van Caren van Herwaarden is hier een voorbeeld van.
Affiche en tekening
typografie, stijl & vormgeving door Bert Jacobs en Jeffrey Croese
link: http://www.openatelierszuidoost.nl/index.html
Aquarellen van Caren van Herwaarden
Jacos Ring II, 2003
Mankind, 2009
link: http://www.arttrack.nl/carenvanherwaarden/
www.studiovandusseldorp.nl
Het Parool (14 mei 2009)
Oproer in Bijlmer na politieactie
Documentaire
Damien Hirst en de vloek van de Mona Lisa
(Het uur van de wolf, vrijdag 15 mei, 23.00 uur Nederland 2)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten