maandag 24 augustus 2009

Athene & Amsterdam

Links boven mij verheft zich de Acropolis. Rechts daal je via een stenen trap af naar de ruïnes van de agora. Maar zover ben ik niet gekomen. Ik zag deze nogal schetsmatige tekening op de muur bovenaan de trap staan. Het is een kleine tekening waarop een aantal mensen staat afgebeeld. Het begin van een massa, een elftal zogezegd. De elf apostelen: ooit discipelen. Die elf of twaalf mensen hebben het ver geschopt. Ze stonden aan het begin van een wereldgodsdienst maar dat wisten ze toen nog niet.

Zo kom ik dus op die elf apostelen. Deze boodschap stond op de muur net om het hoekje. Jezus redt. Inmiddels is de boodschap al tweeduizend jaar oud, maar het is de eerste keer dat ik hem hier in Athene tegenkom. Op een muur welteverstaan.
Dit werk heb ik gefotografeerd in Amsterdam Noord. Dat was op een zaterdag in de maand juli. Aan de Asterweg troffen we dit werk aan. Mijn gids was Toshi Mesu die in Amsterdam Noord woont en er als beeldend kunstenaar ook vaak projecten uitvoert.
Het was graffiti achter een ijzeren hek die mijn aandacht trok. Daar hebben we kennisgemaakt met de schrijver van dit werk. Een Poolse jongen die ook feesten organiseert. In de loods was nog veel meer te zien. Hij of een van zijn vrienden had ook deze piece gemaakt. Het gaat mij natuurlijk om de samenklontering van de vele gezichten.
Dit is werk van Chaim Oren, beeldend kunstenaar, woonachtig in Amsterdam Zuidoost waar hij de laatste jaren ook een atelier heeft. Hij is de maker van Moeder Aisa, het mooiste beeld in de Bijlmer, vooral omdat het de macht van de vrouw zo kolossaal uitdrukt.
Dit schilderij in roden en blauwen is een recent werk. Ook hierin komen veel gezichten in voor. En is er sprake van een massa. Dit werk maakt deel uit van een nog onvoltooide serie.
Deze schilderijen van Oren en hebben weer alles te maken met het project Rise Above dat door Oren en Walter Bosman deze zomer is gerealiseerd. Ook hierin komen min of meer identieke individuen voor - het zijn klonen van de kunstenaars - maar deze creaturen (golems om mijn part) verkeren in een soort coma. Bovendien vormen ze geen massa, integendeel ze zijn van elkaar gescheiden door de plastic dozen waar ze zich in bevinden.
  • Info
Rise Above (10.05.09)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten