dinsdag 25 augustus 2009

Aquasculptuur - Amstelveen

Het lijkt wel wat op een abstract schilderij, deze foto. Het is een opname die ik afgelopen zondag heb gemaakt van de beeldengroep voor het Cobra Museum in Amstelveen.
De beeldengroep is een collage in brons. Je herkent er een hand in, een vuist, twee wielen, drie ladders, twee kozijnen, een paal met een platte schijf en een bol er bovenop. En natuurlijk de vogel met gespreide vleugels en omhoog geheven staart. De hand is weerloos, de vuist agressief.
Ook dit is een abstracte afbeelding geworden. Het is lastig om dichtbij te komen omdat ik dan het risico loop dat de camera nat wordt, te nat bedoel. Een paar spatjes kan hij wel hebben.
Naarmate ik vaker naar deze opnamen kijk, verandert er iets in mijn aanvankelijke oordeel (oordelen is het makkelijkste wat er is en veroordelen helemaal).
Het beeld wint aan kracht.
Het water verandert voortdurend in het licht van de zon, door de kracht van de wind en in het oog van de toeschouwer.
Ik wist niet wie het beeld had gemaakt. Dat weet ik pas sinds vijf minuten. Soms moet je alleen maar kijken en is het de juiste beslissing om niet het museum binnen te gaan maar je te laten leiden door wat je zelf ziet.
  • Info: The Fountain is gemaakt door Karel Appel. Het is gemaakt voor het Museum Cobra. De onthulling ervan vond plaats in 2001 ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van de kunstenaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten